Dziecko w kuchni 10/03/2017
Gotowanie wspólnie z dzieckiem to krok w stronę zapoznania go z nowymi produktami, zainteresowania pomocą w obowiązkach domowych i oswojenia z próbowaniem czegoś nowego. Wymaga to od rodzica cierpliwości, ale jest warte prób, bo poszerza kulinarne horyzonty zarówno malucha, jak i rodzica, a w wielu przypadkach jest sposobem na okiełznanie niejadka. Dziecko na każdym etapie rozwoju jest zdolne do wykonania nowych zadań. Oczywiście to w kwestii rodzica pozostaje decyzja o tym, co jest odpowiednie dla jego pociechy, bo każde dziecko różni się dojrzałością i zręcznością.
2-3 lata i powyżej
Większość maluchów w tym wieku uwielbia towarzyszenie w codziennych czynnościach. Lubią podglądać rodziców i angażować się w próbowanie nowych produktów każdym zmysłem. Oczywiście ta grupa wiekowa potrzebuje jeszcze pełnego nadzoru i pomocy, ponieważ ich zdolności manualne dopiero się rozwijają.
Zadania (z odpowiednim stopniem asysty rodzica): wyciskanie soku z cytryny, używając plastikowej wyciskarki, mycie produktów w zlewie, suszenie sałaty w plastikowej wirówce, obrywanie listków ziół i rwanie ich na małe kawałki, polewanie oliwą sałatek, zagniatanie kawałków ciasta, smarowanie pędzelkiem wypieków, mieszanie, ugniatanie puree, pomaganie w rozbijaniu jajek i obieraniu ich ze skorupki, obieranie palcami pomarańczy, wyrzucanie odpadków, krojenie plastikowym nożem miękkich owoców.
4-5 lat i powyżej
W tej grupie wiekowej zwiększają się zdolności motoryczne, samodzielność, zdolność do skupienia. Dzieci potrzebują mniejszego nadzoru.
6-7 lat i powyżej
Dzieci w tym wieku zazwyczaj mają już dobrze rozwinięte zdolności manualne i mogą wykonywać bardziej precyzyjne zadania (jak odmierzanie produktów, formowanie równych ciastek). Wciąż potrzebują częstego przypominania o uważaniu na palce w czasie tarcia, obierania czy krojenia.
Zadania: Krojenie warzyw i owoców, tarcie sera, obieranie ziemniaków, owoców, płukanie strączków, nalewanie ciasta do małych foremek, dekorowanie potraw.
8-9 lat i powyżej
Będąc w tym wieku można już wiele. Niektórzy 8-latkowie są już w stanie korzystać z kuchenki, ale pod nadzorem rodzica, który powinien zdecydować czy można powierzyć dziecku bardziej odpowiedzialne zadania.
Bardziej złożone zadania: używanie otwieracza do puszek, krojenie mięsa (łatwiejszego w obróbce, jak np. pierś z kurczaka).
10-12 lat i powyżej
Dzieci w tym wieku zazwyczaj potrafią już samodzielnie pracować w kuchni. Przed powierzeniem im samodzielnych zadań należy bardzo uważnie nadzorować przez długi czas, obserwować i przekonać się, że dziecko potrafi prawidłowo radzić sobie z podstawowymi czynnościami, takimi jak: trzymanie gorących rączek patelni, garnków, korzystanie z elektrycznych urządzeń (np. blendera, robota kuchennego), bezpiecznego używania noży. Jednak zalecane jest wciąż, żeby osoba dorosła była w domu w tym czasie, z uwagi na grożące niebezpieczeństwa i wypadki.
Niebezpieczeństwa, na które musisz zwrócić uwagę dziecku, które chce korzystać z kuchenki:
- palniki długo pozostają gorące po ich użyciu;
- luźne ubranie, rękawy, ścierki, włosy mogą łatwo się zapalić od palnika;
- para wodna, która się wytwarza w trakcie gotowania może dotkliwie poparzyć, np. w trakcie zdejmowania pokrywki z garnka;
- smażenie powoduje pryskanie rozgrzanego oleju;
- rączki, uchwyty garnków i patelni są bardzo gorące.
Możliwe niebezpieczeństwa, na które musisz zwrócić uwagę będąc z małym dzieckiem w kuchni:
- trzymaj ostre przedmioty i noże w miejscach trudno dostępnych dla dziecka;
- odwróć rączki garnków, patelni w stronę uniemożliwiającą dziecku ich dotknięcie;
- staraj się nie zostawiać gorącego jedzenia w naczyniach bez nadzoru;
- unikaj używania obrusów. Małe dzieci mogą próbować je pociągnąć, tym samym mogą zrzucić na siebie przedmioty ze stołu;
- przechowuj przekąski z dala od kuchenki, żeby dziecko się nie oparzyło szukając ich;
- w trakcie gotowania i pieczenia zwróć uwagę na to, żeby dziecko znajdowało się w bezpiecznym miejscu (małe dzieci np. w krzesełku do karmienia);
- utrzymuj w porządku kable od urządzeń elektrycznych tak, żeby dziecko nie mogło za nie pociągnąć. Najlepiej, żeby takie urządzenia były przechowywane w szafkach;
- używaj zaślepek do gniazdek elektrycznych;
- pozwalaj dziecku na używanie plastikowych lub metalowych kubków do odmierzania, misek – które się nie rozbiją po upuszczeniu.